הסופר קלאסיקו בין ברצלונה לבין ריאל מדריד הערב הוא הרבה יותר ממשחק כדורגל. זהו אירוע בינלאומי, מלחמה. כבר ביקרת באיצטדיון קאמפ נואו בברצלונה? ירדת לדשא? את/ה לא לבד. לבארסה יש את מספר האוהדים הגדול ביותר בעולם. היא מקדימה את באיירן מינכן ואת ריאל מדריד יריבתה המושבעת. גם ברשתות מדיה חברתיות בארסה מובילה עם למעלה מ 150 מיליון אוהדים שנחשפים למידע ולמסרים של הקבוצה בפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, גוגל פלוס ואתר אפליקציה ייעודי. לקראת משחק הסופר קלאסיקו של בארסה נגד ריאל מדריד עם רונלדו, השיקה הקבוצה קמפיין ויראלי משחקי בחסות חברת בקו. קרדיט: מקאן אינסטנבול
על מה מתבסס הקמפיין הויראלי המצליח ומה אפשר ללמוד מזה על משחוק מותגים?
הקריאטיב המשחקי:
קמפיין "גל האוהדים הוירטואלי הכי גדול בעולם" הוקרן על מסכים סביב למגרש הכדורגל באצטדיון הקאמפ נואו במהלך הסופר קלאסיקו. האוהדים נחשפים לקמפיין דרך רשתות המדיה החברתיות ובאתר ואפליקציית האוהדים. האוהדים מצטרפים לקמפיין דרך דף נחיתה ממותג ובו הם נדרשים לבצע שלוש פעולות פשוטות: להתחבר עם חשבון הפייסבוק/ טוויטר שלהם, לבצע פיזית את ה"אולה" מול המחשב, בזמן שהאפליקציה לוכדת בעזרת מצלמת הרשת את הפעולה ומלבישה באופן אוטומטי את המשתתף במדיי הקבוצה. לבסוף המשתתף שולח ומשתף את הקליפ הקצרת. האפליקציה אוספת את כל הקליפים. במהלך המשחק, יוקרנו האוהדים מבצעים את תנועת הגל, על גבי מסכים שיוצבו בשוליי מגרש הכדורגל. בין המשתתפים יוגרל פרס: אירוח שווה בחוויה של בארסה.
מה סוד ההצלחה של קמפיין "גל האוהדים הגלובלי"?
הקמפיין מצליח לפנות לאוהדים ולהניע אותם לפעולה על ידי שימוש במנועי מוטיבציה פנימית חזקים. מנועים אלה מבוססים על מילוי חמישה צרכים פסיכולוגיים בסיסיים:
Competence הצורך הבסיסי להרגיש כשירות/ מסוגלות: "אני מסוגל ומתקדם!" הצורך שלנו לחוות תחושה של יעילות, כפי שהיא משתקפת בביטוי ביכולות ומיומנויות אישיות. קמפיין האתגר לביצוע "הצטלמו עושים גל מול המחשב" הוא קל יחסית ומעורר תחושת הישג של עמידה ביעד הנדרש.
Relatedness הצורך הבסיסי בהשתייכות: "אני מחובר לאחרים!" הצורך לתקשר ולהיות חלק מקבוצה, כמו גם לדאוג לאחר. בקמפיין של בארסה המשתתף מקבל את התחושה שהוא חשוב ונדרש לצורך המשימה ושהו מוערך מעצם השתתפותו בו. השתתפות פעילה באתגר "גל האוהדים הגדול בעולם" מגבירה את הרגשת ההערכה והשייכות לקבוצה.
Autonomy הצורך הבסיסי בחירות ואוטונומיה: "אני שולט וקובע!" הצורך בחופש פעולה פנימי, הנובע מהחלטות שהפרט באופן עצמאי לגבי עצמו, כולל נשיאה באחריות אישית של תוצאות הבחירה, לא להיות תלוי באנשים אחרים. יכולת לפעול באופן עצמאי באומץ, באופן בטוח, חופש בחירה. ההשתתפות בקמפיין של בארסה היא על בסיס ולנוטרי, אין רמה גבוהה של בחירה באפשרויות פעולה במסלולים שונים.
Purpose הצורך הבסיסי להציב מטרות: "אני מחובר למטרה!" הצורך ביצירת שינוי גדול מהחיים או שינוי המערכת. במקרה זה המשתתפים מרגישים ומזדהים עם המטרה הגדולה של הקמפיין לעודד את הקבוצה במשחק החשוב.
Epic Meaning הצורך הבסיסי להרגיש חלק ולתרום למשהו "גדול מעצמנו"
במקרה זה, הקמפיין עונה על הצורך במשמעות אפית: לחולל שינוי גדול מהחיים ומחיי השגרה. זה משמעותי וגדול יותר מסיפוק האני -העצמי. המשתתף בקמפיין מרגיש שהוא נוטל חלק במשהו משמעותי מעבר לעצמו, תורם לפסיפס גדול של כל אוהדי בארסה.
בכלי שפיתחתי להערכת מידת השימוש בחמשת מנועי המוטיבציה משיג הקמפיין 80 אחוז (28 נקודות מתוך 35 האפשריות. כל מנוע יכול לקבל 7 נקודות על שימוש מקסימלי). הקמפיין מתחבר בעיקר לצורך בהשתייכות, הצבת מטרות ומשמעות אפית.
לסיכום,
אם יש לך צורך לפתח אפליקציית משחק או לבנות קמפיין פרסומי, הרבה לפני בחינת ההתכנות טכנולוגית, שאל את עצמך: באיזה אופנים האפליקציה/ שירות/ משחק/ קמפיין שלנו יכול להתבסס על חמשה צרכים בסיסיים – מנועי המוטיבציה פנימית? איך נעצב אותו כך שיתחבר באופן אותנטי למשתמשים/ שחקנים ויגביר את המוטיבציה הפנימית לפעולה בהנאה?
Gamification ♛ הגעת לכאן בפעם הראשונה, הנה כמה מושגים על מִשְׂחוּק:
מִשְׂחוּק, או גיימיפיקיישן באנגלית, מוגדר כשילוב מנגנוני משחקים וחשיבה משחקית בכל דבר שאינו משחק בהגדרה (למשל: אפליקציות, מותגים, שירותים, עסקים, פרסום, שיווק ומכירות, הדרכה, למידה, חינוך, הרגלי חיים), בכדי להניע לפעולה מהנאה, לעודד אינגייג'מנט ונאמנות וגם לסייע בפתרון בעיות. (גזית, 2011).
מהי לולאת המִשְׂחוּק Gameful Experience Design Loop
עיצוב מִשְׂחוּק מוצלח מורכב מארבעה ממ"ים: מטרות, משימות, מעגל משוב מיידי ומוטיבציה שיוצרים את הלולאה שמניעה לפעולה בהנאה. להרחבה ראו פוסט קודם.
דור הגיימינג כל האנשים שגדלו עם משחקי הוידאו ורגילים ומצפים שיאתגרו אותם במשימות מרתקות שיעצימו אותם.
איך להתחיל למשחק להצלחה את המותג, השירות או המוצר שלכם?
ראשית, עשו חושבים: איזה מטרות ומשימות ברות-השגה אתם יכולים להציע לקהל היעד שלכם? איזה אתגרים משחקיים המשתתפים יעשו וירגישו מועצמים, גיבורים הראשיים? כתבו לפחות עשרה רעיונות למשימות ואתגרים על דף. הראו לחברים ועמיתים וקבלו מהם משוב. בחרו את המשימות הכי טובות ליישום בפועל שמתחברים לצרכים הבסיסיים של האנשים באופן אותנטי כפי שבארסה עשתה בקמפיין "גל האוהדים הגדול בעולם". רק בשלב הבא, חפשו ואתרו את הטכנולוגיות שיעזרו לכם למשש את רעיונות המישחוק שלכם באופן אופטימאלי. התייעצות עם מומחים לעיצוב מישחוק איננה חובה, אבל זה יכול לקצר לכם תהליכים ולחסוך זמן, כסף ומשאבים רבים. אז תתחילו למשחק כל הדרך להצלחה Start Gamify!
להזמנת הרצאה (בזום) קישור | לקביעת פגישת ייעוץ ו/או שת"פ עסקי קישור | הצטרפו לערוץ גיימינג בראש טלגרם | תנו לייק ב פייסבוק | האזינו לפודקאסט גיימינג בראש בכל זמן שתבחרו כאן או דרך ספוטיפיי, אייטונס אפל או גוגל פודקאסטס | אהבתם את הפוסט? הרשמו לניוזלטר כאן
לינק לקמפיין: גל האוהדים של בארסה
התפתחות תופעת האוהדים של בארסה ברשתות מדיה חברתיות: מידע וסטטיסטיקות
קליק ואתם איתנו בוואצאפ