מאמרים

ציידי ההזדמנויות

חשיבה יזמית נתפסה בעיקר כמיומנות של Nice to have, אבל עכשיו העולם מתעורר להבנה שזו המיומנות מספר אחת שאנחנו זקוקים לה. – רונן גפני, יזם ויוצר משחק העסקים FreshBiz, מחבר משותף של הספר “היזמים החדשים”.

גם אני סבור שבימים אלה חשיבה יזמית וחשיבה משחקית הן צו השעה.

האם משחקי וידאו מסייעים בפיתוח חשיבה יזמית?

אהרונוב וחביב-נדן (2015) מציינות שיזמים חושבים מחוץ לקופסא כי בכדי לממש את הפוטנציאל שטמון בהזדמנות הנקרת בפניהם הם צריכים להשתמש באמצעים ובמשאבים המוגבלים שעומדים לרשותם. זהו ״מרדף״ מתמיד בתנאי חוסר וודאות (כמו המשבר הנוכחי). היכולת לעסוק בבלתי צפוי ובבלתי ידוע, לגלות סובלנות כלפי עמימות, כמו גם פתיחות לרעיונות לא שגרתיים הם חלק אינטגרלי של החשיבה היזמית.

חוקרים לניהול ולחקר שווקים ומנהל עסקים בגרמניה ובריטניה חקרו מהם הגורמים קוגניטיביים 'יזמיים' שמתהווים במוחם של גיימרים, איזה פעילויות ומנגנונים משחקיים ניתן לעצב לשם פיתוח התנהגות יזמית ומהם התנאים שיכולים לטפח חשיבה יזמית.

217 גיימרים השתתפו במחקר. נמצא שיש קשר בין רמות התכוונות גבוהות של גישה יזמית ויכולות זיהוי הזדמנויות חדשות לבין תדירות גבוהה של משחק במשחקי וידאו.זיהוי הזדמנויות חדשות היא פעילות קוגניטיבית שמאפיינת יזמים. על פי סמילור (1997) יזמים עסוקים ב"מרדף" מתמיד אחרי הזדמנויות חדשות. הם בעלי יכולת להבחין בין רעיון טוב לבין הזדמנות. זוהי יכולת קוגניטיבית חשובה כי כל הזדמנות מבוססת על רעיון, אבל לא כל רעיון ויהיה הכי טוב שיש, הוא בר מימוש.

החוקרים מצאו שלמשחקי וידאו מסוג משחקי יריות FPS כמו קול אוף דיוטי יש ההשפעה הגבוהה ביותר על פיתוח יכולות זיהוי של הזדמנויות חדשות בהשוואה לסוגות משחקים אחרים.

מה דעתך?

האם משחקי וידאו בכלל ומשחקי יריות בפרט יכולים לתרום להתפתחות חשיבה יזמית? האם ניתן לעשות העברה של מיומנויות ויכולות קוגניטיביות מעולם הגיימינג אל העולם הממשי? אשמח לשמוע בתגובות.

ד"ר אלחנן גזית, מרצה, יועץ, יזם וחוקר גיימינג, מטאוורס וחדשנות, עוזר למנהלים, ארגונים, סטארטאפים וגם הורים לילדים ליישם חשיבה משחקית לצמיחה עסקית ואישית.

ד"ר חנן גזית מייסד juloot

מקורות:

אהרונוב, ר׳ וחביב-נדן, ג׳. (2015). חינוך ליזמות. בתוך אתר יישום תכניות לימודים ויזמות, האגף לחינוך יסודי, אגף המרכזים הפדגוגיים, משרד החינוך. https://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Yesodi/Hevra/yazamut/Maamar1.htm

גפני, ר׳., גליק, ש׳ ופיזנטי, ר׳. (2016). היזמים החדשים. ספר טוב | הוצאת ספרים חדשנית לסופרים עצמאיים. לינק:https://www.freshbizgame.co.il/nextstep

גפני, ר׳. (2020, 7 באפריל). חשיבה יזמית ומאיץ הקורונה. [יוטיוב בית הספר של הדור הבא]. ‏סרטון: https://youtu.be/8hgwecQHCpE

Scott, S., Niemand, T., Kraus, S., & Oberreiner, R. (2020, January). Let the Games Begin: Finding The Nascent Entrepreneurial Mindset of Video Gamers. In: Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences.‏ https://hdl.handle.net/10125/64324